Freitag, 27. August 2010

Tanri fikri

eger iyiligi insan akliyla buluyorsa (Platon), yani Tanri böyle emrettigi icin degilde kendi akliyla ikna oldugu icin, o zaman Tanriya ne gerek var sorusu doguyor tabi. Ama zaten Tanri fikri iyiligi emrettigi icin varolan bir fikir degil (tabi ki bazi aptallar 'Tanri emrettigi' icin iyilik pesindeler), daha cok insanin kendini dünyada pozisyonlandirmaya, anlamlandirmaya calisirken vardigi bir sonuc.
Platonun bu düsüncesi Tanri fikrini gercekten ortadan kaldirmaya yetiyormu peki?
    Picasso - Guernica

Kommentare:

  1. burada "kimlik" e kişiliği de ekleyebilir miyiz? yani inanılan tanrı olgusu kişiliğin de bir parçası olmuyor mu?
    radikallerdeki saldırganlığın sebebi de burada mı acaba? kişi kutsalına laf edilince kendine saldırılmış hissediyor ve fiziksel karşılık veriyor.

    AntwortenLöschen
  2. tabi ki eklenilebilir, hatta eklenmesi sart derim cünkü kisi kendisini tanimlarken inandigi gercekle bulundugu iliski üzerinden tanimliyor ve böyle yapilaniyor ve böyle gelisiyor kisiligi.

    sadece bu tanri 'gercegine' inananlarda digil herhangi bir gercege inanan insanlarin hepsinde var derim. insanlar gercekleri kendileri yaratti -biraz fazla nietzscheci oldu ama yapilacak bisi yok- (ve hangisinin daha gercek / dogru oldugu olayina hic girmeye gerek yok, sadece böyle bir olgu var, bunu kabul etmek lazim) bütün bu fikirler -yani gercekler- insanin düsüncesini, davranisi hayati ve kendini algilayisini belirliyor, o yüzden kisiligin icinde bir cok an yada en temel bazi olarak yasiyor inandigi gercek. dedigin gibi birbirlerini bosuna öldürmüyorlar, cünkü yapilan hakaret yada tanim onlarin bütün düsünce yapisina, bütün kisikliklerine ve hayatlarina yapilmis bir darbe oluyor.

    bu arada uzun bir aradan sonra seni burda görmek güzel.

    AntwortenLöschen
  3. tesekkür ederim cüneyt bey, sizi burda görmek huzur verici.

    AntwortenLöschen
  4. seni görmek de güzel dream white. akıl kurcalayıcı yazılarını okumak keyif verici.

    AntwortenLöschen